تماس با ما : 09124022401 - 02146020421

بنیان گستران آفاق

ایمیل : info[@]bonyangostaran.ir

ساعت کاری : 9 تا 18

نظارت و استحکام بنا

صفحه نخستخدماتنظارت و استحکام بنا

خدمات نظارت و استحکام بنا

نظارت

نظارت و استحکام بنا در آغاز عملیات اجرای ساختمان یک یا چند ناظر (بسته به مشخصات بنا) از طرف سازمان نظام مهندسی برای پروژه معرفی خواهند شد. وظیفه ناظر، نظارت بر اجرای صحیح کار است. و برگ سبز نظارت تضمینی بر انجام نظارت دقیق توسط ناظر می‌باشد. ناظر مطابق برگ تعهد نظارت مسئول نظارت دقیق بر ساختمان است. و هرگونه مشکل احتمالی به عهده ایشان می باشد.

استحکام بنا

خیلی از خانه‌ها به صورت معمارساز و فاقد مهندس ناظر هستند. یا خانه‌هایی در حاشیه شهرها ساخته شده که قبلا جزو حریم شهری نبوده و به مرور جز حریم شهری آمدند.

گاهی نیز کاربری ملک به مرور زمان تغییر کرده و ملک مسکونی به ملک تجاری یا اداری تغییر پیدا کرده است.

در چنین مواردی مالک برای انتقال ملک، تخریب و نوسازی یا انجام امور شهرداری نیاز به گواهی پایان کار است.

شهرداری‌ها برای صدور گواهی پایان کار برای چنین ساختمان‌هایی، مالک را ملزم می‌کند. که یک برگه تعهد نظارت با مهر و تایید یک مهندس ناظر تهیه کند، که به آن برگه استحکام بنا می‌گویند.

تعرفه و محاسبه قیمت استحکام بنا

معمولا مالک نیز با پرداخت مبلغی به عنوان تعرفه نظارت و تهیه مدارک لازم استحکام بنا از مهندس ناظر تاییدیه را می‌گیرد. و برای دریافت گواهی پایان کار به شهرداری مراجعه می‌کند. در برگه استحکام بنا مهندس ناظر تایید می‌کند. که از ساختمان بازدید کرده است و استحکام ایستایی بنا را تایید می‌کند.

برگ تعهد نظارت

برگ تعهد نظارت

همانطور که اشاره کردیم بعضی از ساختمان‌ها به دلایل مختلفی مانند عدم نظارت مهندس ناظر یا تغییر کاربری و غیره. فاقد گواهی پایان کار هستند. در این شرایط مالک برای هر تغییری در ملک مثل خرید و فروش یا انتقال سند و یا تخریب و نوسازی نیاز به گواهی پایان کار دارد.

شهرداری با توجه به قوانین خود و جهت رفع مسئولیت از سازمانش، از مالک می‌خواهد که یک برگه تاییدیه استحکام و ایستایی بنا را از یک مهندس ناظر تهیه کند. که به آن برگه استحکام بنا میگویند. در چنین مواقعی مالک نیز با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه تعرفه نظارت برگه استحکام را از یک مهندس ناظر می‌گیرد. طی برگه استحکام بنا مهندس ناظر اعلام می‌کند. که از ساختمان بازدید کرده و استحکام و ایستایی آن مورد تاییدش است.


برگه استحکام بنا و تعهد نظارت

برگه استحکام بنا و تعهد نظارت سازه

مسئولیت مهندس ناظر در برابر استحکام بنا ساختمان

چنانچه برای ساختمان اتفاقی بیفتد که به دلیل عدم ایستایی و استحکام آن باشد، مثلا ساختمان نشست کند و یا دیوار ساختمان دچار ریزش شود، مهندس ناظر که برگه استحکام بنا را امضا کرده مسئول است. بنابراین مهندس ناظر زمان امضای برگه استحکام بنا باید دقت زیادی به خرج دهد.

در چه مواردی استحکام بنا نیاز است؟

به طور کلی در موارد زیر مالک با تهیه مدارک لازم استحکام بنا و پرداخت تعرفه نظارت اقدام به گرفتن برگه استحکام بنا میکند:

  1. قدیمی بودن ملک و فاقد پایان کار جهت اخذ گواهی پایان کار.
  2. تغییر کاربری از مسکونی به اداری یا تجاری ، کاربری مسکونی به کارگاه مسکونی، تغییر مسکونی به آموزشی. و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد.
  3. اضافه کردن اشکوب، اضافه و توسعه به بنای قبلی یا حتی حذف طبقه و کسر از بنای قبلی تغییراتی که هنگام بازسازی ساختمان یا تغییرات داخلی آن رخ میدهد مانند جابجایی دیوارها، حذف ستون.
  4. ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی.
  5. عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌ های مصوب سازه و یا معماری.
  6. تشخیص مهندس ناظر.
  7. فوت و یا انصراف مهندس ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده (شامل همه املاک که شروع به کار از شهرداری گرفته‌اند میشود.
  8. تعویض مهندس ناظر.
  9. تمدید و یا ابطال پروانه ساخت.
  10. اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک، مدرسه، خانه سالمندان، دانشگاه ،آموزشگاه، باشگاه و مکان ورزشی.

نظارت انتخابی چیست؟

رشته نظارت انتخابی در ساخت و سازهای شهری به معنای این است. که مالک هر پروژه میتواند به عنوان صاحب ملک مهندس ناظر را شخصاً و بدون هیچ واسطه ای انتخاب کرده. و عملیات اجرایی ساختمان سازی خود را زیر نظر ایشان انجام دهد.

شرکتهای دارای صلاحیت نظارت انتخابی

شرکت مهندسین مشاور بنیان گستران آفاق با بهره مندی از مهندسین متخصص و دارا بودن پروانه پایه 1 در 4 گرایش معماری. سازه. مکانیک و برق، بعنوان یکی از شرکتهای دارای صلاحیت نظارت انتخابی. حاضر به ارائه خدمات است.

نظارت انتخابی

نظارت انتخابی چیست؟

پروژه قبلی

مجری ذیصلاح

پروژه بعدی

طراحی معماری

ما خدمات ساخت و ساز تضمینی را ارائه می دهیم.

طراحی و تهیه نقشه های ۴ رشته  معماری، عمران، برق، مکانیک.