تماس با ما : 09124022401 - 02146020421

بنیان گستران آفاق

ایمیل : info[@]bonyangostaran.ir

ساعت کاری : 9 تا 18

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

فونداسیون (به انگلیسی = Foundation) چیست؟

مجموعه بخش هایی از سازه و خاک در تماس با آن که انتقال بار بین سازه و زمین از طریق آن صورت می گیرد. را فونداسیون گویند.

اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

انواع فونداسیون

فونداسیون سنگی فونداسیون آجری فونداسیون شفته ای فونداسیون بتنی
فونداسیون های نقطه ای فونداسیون های نواری فونداسیون های گسترده فونداسیون صفحه ای
فونداسیون های مشترک فونداسیون باسکولی فونداسیون های کلاف شده فونداسیون های شمعی

مراحل اجرای ساختمان بتنی

  1. نقشه برداری.
  2. گود برداری.

مشخص کردن محل فونداسیون

  • آرماتور بندی.
  • قالب بندی.
  • ساختن بتن.
  • بتن ریزی.

اجرا و پیاده سازی فونداسیون

در شروع هر پروژه ساختمانی باید ابتدا بازدید از محل ساخت و آزمایش خاک برای محاسبه این نکته که خاک منطقه چقدر توانایی تحمل بار دارد و موقعیت منطقه از لحاظ زلزله را انجام داد.

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

فونداسیون بتنی

امروزه فونداسیون بتنی در بین سازه‌ها بسیار رایج و متداول می‌باشد. علت اصلی محبوبیت و پرطرفدار بودن آن اجرای آسان این نوع پی در صورت وجود نیروی ماهر و کاربلد و نیز در دسترس بودن مصالح اولیه مصرفی پی بتنی می‌باشد. پی بتنی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و تمام نیروهایی که از جانب سازه و المان به آن وارد می‌شود را به زمین منتقل می‌کند.

جهت شروع اجرای فونداسیون بتنی ابتدا بتن مگر تا عمق مشخص ریخته می‌شود. و بعد از ویبره شدن توسط میلگرد آرماتوربندی پی انجام شده و بعد از قالب بندی بتن ریزی اجرا می‌شود. عمده بارهای وارده به پی شامل بار مرده ناشی از وزن سازه، بار زنده و بارهای ناشی از باد و برف است.

فرض كنید یك پروژه اسكلت بتنی را بخواهیم به اجرا در آوریم، مراحل اولیه اجرایی شامل ساخت پی مناسب است كه در كلیه پروژه ها تقریبآ یكسان اجرا می شود. اما قبل از شرح مختصر مراحل ساخت پی، باید توجه داشت که ابتدا نقشه فونداسیون را روی زمین پیاده كرد. همچنین برای پیاده كردن دقیق آن بایستی جزییات لازم در نقشه مشخص شده باشد.

آرماتور بندی

به علت بار سنگینی که به پی وارد میشود و مقاومت پایین بتن در برابر نیروهای کششی در گام دوم اجرای پی و فونداسیون، آماتور بندی انجام میشود. مهندسین با توحه به باری که پی متحمل میشود. مساحت ساختمان، طول میلگردها و غیره. تعداد و فاصله میان میلگردها را محاسبه میکنند. به دلیل اهمیت بالای میلگرد در مقاومت ساختمان لازم است که حتما از محصولات استاندارد استفاده شود. با توجه به اینکه محصولات تقلبی به وفور در بازار فروخته می شوند. تنها راه حل برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی خرید از مراکز معتبر است.

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

قالب بندی فونداسیون

پس از پایان آماتور بندی، قالب بندی فونداسیون اجرا میشود، قالب بندی در چند روش: قالب بندی با آجر، قالب بندی تخته ای و قالب فلزی انجام می شود.

قالب بندی با آجر

قالب های فونداسیون در ساختمان های کوچک تر به صورت آجری ساخته میشوند، برای اینکار لایه ای از آجر با استفاده از ملات گل اندود یا سیمان چیده میشود.
حتما برای جلوگیری از تماس آجرها با بتن و مکیده شدن آب بتن توسط آجرها لازم است که آنها را با لایه از پلاستیک کاور کرد. زیرا پس از پایان کار باید آنها را جداکنیم، در صورتی که اجرها تحمل بتن را ندارند حتما پیش از کار پشت آنها را با استفاده از خرده های آجر و خاک پر کنید تا در هنگام کار جابه جا نشوند.

قالب بندی تخته ای

عمده کاربرد قالب بندی تخته ای در کلاف های قائم و فوقانی است. در این روش جهت جدا شدن قالب از بتن پس از پایان کار لازم است که تخته ها روغن اندود شوند. البته هنگام روغن کاری مراقب باشید. که روغن روی میل گردها نریزد، زیرا مانع از اتصال آنها به بتن میشود.

قالب بندی فلزی

از این روش عمدتا در قالب بندی کلاف های تحتانی و در ساختمان های بزرگ استفاده می شود. در این روش هم مانند روش تخته ای عمل میشود و پیش از بتن ریزی باید قالب را روغن کاری کرد.

بتن ریزی فونداسیون

پس از قالب بندی، باید بتن ریزی در فونداسیون انجام شود، برای تهیه بتن باید از مخلوط بتن، آب، ماسه و سیمان استفاده شود، البته به این دلیل که ساخت بتن نیاز به دقت بالایی دارد و نیاز به تولید بتن در حجم بسیار بالا در مدت زمانی کمی هستیم، توصیه میشود. که از بتن های آماده موجود در بازار استفاده شود. معمولا 24 ساعت پس از بتن ریزی، بتن خشک می شود.

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

جداسازی قالب ها

پس از خشک شدن بتن، لازم است که قالب ها جدا شوند. زمان جداسازی قالب نهایت دقت را داشته باشید تا به پی و میلگردها ضربه ای وارد نشود.

جلوگیری از ترک خوردن بتن

پس از جداکردن قالب از بتن، به دلیل دمای بالا و فعل و انفعالات داخلی بتن زود خشک میشود و همین موضوع باعث ترک خوردن سطح میلگرد میشود. برای جلوگیری از این مشکل باید دور تا دور بتن را با استفاده گونی کنفی خیس یا پلاستیک بپوشانید و آب پاشی مستقیم بر بتن از بروز ترک روی آن جلوگیری کنید.

شرکتهای دارای صلاحیت نظارت انتخابی

شرکت مهندسین مشاور بنیان گستران آفاق با بهره مندی از مهندسین رشته های مختلف و دارا بودن پروانه پایه 1 در 4 گرایش معماری، سازه، مکانیک و برق بعنوان یکی از شرکتهای دارای صلاحیت نظارت انتخابی، آماده ارائه خدمات فوق بوده و مالکین و سازندگان محترم میتوانند:

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه با شماره های زیر تماس بگیرند.

تلفنهای دفتر: ۴۶۰۲۰۴۱۹ – ۰۲۱ و ۴۶۰۲۰۴۲۱-۰۲۱

تلفن مستقیم مدیرعامل و  اعضای هیئت مدیره:

مهندس علیرضا رضایی ۰۹۱۲۵۰۲۹۵۸۲ – مهندس پیام جعفری ۰۹۱۲۴۰۲۲۴۰۱

نوشته قبلی

طراحی داخلی مدرن چیست؟

نوشته بعدی

هشت عنصر طراحی داخلی کدامند؟

10 دیدگاه on “مراحل اجرای انواع پی و اجرای فونداسیون

    • ضخامت پی= (تعداد طبقات*۱۰)+ ۲۰ سانتی متر – برای ساختمان 7 طبقه 90 سانتیمتر فونداسیون نیاز است.

    • ضخامت پی= (تعداد طبقات*۱۰)+ ۲۰ سانتی متر – برای ساختمان 7 طبقه 90 سانتیمتر فونداسیون نیاز است.جواب: تحت هیچ شرایط ضخامت پی از ۵۰ سانتی متر کمتر نمیتواند کمتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما خدمات ساخت و ساز تضمینی را ارائه می دهیم.

طراحی و تهیه نقشه های ۴ رشته  معماری، عمران، برق، مکانیک.