تماس با ما : 09124022401 - 02146020421

بنیان گستران آفاق

ایمیل : info[@]bonyangostaran.ir

ساعت کاری : 9 تا 18

استحکام بنا چیست؟

استحکام بنا چیست؟

در پاسخ به سوال اینکه برگه استحکام بنا چیست؟ می توان گفت که بطور کلی استحکام بنا برای ساختمان هایی الزامی است. که به هر دلیلی همچون تغییرات در سازه ساختمان، ساخت غیر مجاز وغیره که امکان دریافت پایان کار را ندارند.

لازم به ذکر است که از سوی شهرداری برای مالکان اخذ برگه استحکام بنا الزامی است و برای مهندسان الزامی نیست.

بنابراین، هیچ قانون و قدرتی نمی ‌تواند مهندس را ملزم به تائید ساختمانی نماید که در جریان عملیات ساختمانی آن نبوده است.

عوامل موثر در استحکام بنا

یکی از مهم‌ ترین مراحل جهت ساخت و ساز ساختمان، اخذ برگه استحکام بنا می باشد. در واقع زمانی که پروژه ساختمان سازی تمام می ‌شود؛ برگه ای تحت عنوان گواهی استحکام ساختمان باید تنظیم و توسط مهندسین ناظر مهر و تایید شود. اما اینکه برای دریافت برگه استحکام بنا چه باید کرد و می بایست از چه شرکتی کمک گرفته شود؛ در این پست به طور کامل شرح داده شده است.

برگه تایید استحکام و تعهد نظارت چیست

برگه تایید استحکام و تعهد نظارت چیست

شهرداریها برای صدور پایان کار برای ساختمان های فاقد مهندس ناظر یا ساختمان های معمارساز. ساختمان های فاقد پایان کار از شهرداری. ساختمان هایی که در اثر مرور زمان کاربری آنها از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر کرده اند و از این قبیل.

از مالک میخواهند تا برگه تعهد نظارت سازه با تاییدیه و مهر مهندس ناظر را ارائه نماید.

که به این برگه، برگه استحکام بنا یا تعهد نظارت گفته میشود.

استحکام بنا

استحکام بنا چیست؟

مسئولیت های مورد تعهد مهندس ناظر در استحکام بنا

* در برگه تعهد پایان کار مهندس ناظر استحکام ساختمان را تأیید نمی کند بلکه فقط یکسانی ساختمان اجرا شده با نقشه ها را تأیید می کند.

* چناچه برای ساختمان اتفاقی بیفتد که به دلیل عدم استحکام آن باشد. مهندس ناظری که برگه استحکام بنا را امضاء کرده مسئول می باشد.

* مهندسی که اقدام به صدور برگه تعهد پایان کار ساختمان می کند. خود بر احداث ساختمان، نظارت دارد و کاملاً می داند که در زیر این لایه های نازک کاری چه سازهای اجرا کرده است.

*کسی که برگه استحکام بنا صادر می کند هیچ اطلاعی از وضعیت سازه ساختمان ندارد. و مشخص نیست ساختمانی که سال ها پیش بدون نقشه و مهندس ناظر اجرا نموده است، چه سازه ناایمنی دارد.

برگه پایان کار نشان دهنده هویت و ماهیت بناست. و ساختمانی که این برگه را نداشته باشد، دارای اعتبار حقوقی و قانونی نخواهد بود. و به صورت قانونی هم قابل خرید و فروش نیست.

اخذ برگه استحکام بنا

در گذشته بسیاری از ساختمان ‌ها به ویژه ساختمان ‌های مسکونی ویلایی به شکل معمار ساز، بدون مهندس ناظر ساخته می‌ شدند. در واقع در آن زمان به اخذ برگه استحکام ساختمان و پایان کار نیازی نبود. اما امروزه به دلیل ساخته شدن انواع ساختمان ‌ها از جمله ساختمان ها و برج های تجاری، اداری، شرکتی و غیره به برگه استحکام بنا پس از اتمام پروژه نیاز میباشد.

برگه تأیید و تعهد استحکام بنا

برگه تأیید و تعهد استحکام بنا

دلیل اهمیت اخذ برگه استحکام بنا چیست؟

دلیل اهمیت اخذ برگه استحکام بنا نیز به تغییر کاربری ساختمان و انجام امور نقل و انتقال مربوط می باشد. به طور کلی برگه استحکام ساختمان نشان از این دارد. که مهندس ناظر بر روند اجرای پروژه ساختمان نظارت کامل داشته و تمامی مراحل ساخت و ساز را تایید می‌ کند. در واقع با دریافت برگه استحکام بنا بی عیب و نقص بودن ساختمان تضمین می ‌شود.

دریافت برگه استحکام بنا چه سودی دارد؟

همانطور که مطالعه کردید؛ با دریافت برگه استحکام ساختمان، از سوی مهندس ناظر می توان تضمین داشت. که ساختمان بنا شده هیچ گونه ایرادی نداشته و روند نقل و انتقال سند، تبدیل ساختمان ‌های مسکونی به تجاری، اداری و غیرو بدون مشکل طی خواهد شد.
به طور کلی برگه استحکام بنا نشان دهنده استحکام ساختمان بوده و هر بنایی که دارای چنین برگه ‌ای نباشد. از دریافت برگه پایان کار محروم خواهد شد. خوب است بدانید که ارزش برگه استحکام بنا به اندازه ای است. که اگر حادثه ای مانند زلزله، سیل و یا بلای طبیعی رخ دهد و ساختمان دچار آسیب شود. صاحب ملک حق دارد که مهندس ناظر را به عنوان مسئول حادثه قلمداد کند. در واقع با این برگه می‌ توان از مهندس ناظر شکایت کرد. تا او به مراجع قانونی پاسخگو و برای رفع مشکل اقداماتی انجام دهد.

دریافت خدمات استحکام بنا از سوی شرکت بنیان گستران آفاق

خدمات استحکام بنا از سوی شرکت بنیان گستران آفاق شامل مراحل زیر می باشد:

طراحی معماری و نقشه کشی

ما با تکیه بر مهارت و دانش بالای مهندسین خود، خدمات طراحی معماری و نقشه کشی ساختمان را مطابق با اصول و استانداردهای فنی مهندسی ارائه می دهیم.

برگه تعهد محاسبات و تهیه نقشه های معماری

برگه تعهد محاسبات و تهیه نقشه های معماری

نظارت و استحکام بنا در روند مراحل

پس از نقشه کشی، از آغاز عملیات اجرای ساختمان تا لحظه ی پایانی، توسط یک و یا چند مهندس ناظر روند اجرای کار نظارت می ‌شود تا هیچ مشکلی در پایان پروژه رخ ندهد. در واقع پس از آماده شدن نقشه ی ساختمان، مالک طی قراردادی با یک شرکت، صلاحیت اجرای عملیات را در هر مرحله از پروژه به آن واگذار می ‌کند که زیر نظر ناظر پروژه کار خود را انجام دهد.

نظارت انتخابی در پروژه های ساخت و ساز و استحکام بنا

استحکام ساختمان و نظارت انتخابی در پروژه های ساخت و ساز

نوشته قبلی

برگه مجری

نوشته بعدی

استحکام بنا و برگه تاییدیه استحکام بنا

8 دیدگاه on “استحکام بنا چیست؟

    • با توجه به ضوابط مندرج در مبحث 6 مقررات ملی ساختمان بارگذاری فضاهای تجاری نسبت به فضاهای متعارف مسکونی بیشتر است. این اضافه بار توسط تمامی المانهای سازه ای طبقه تحمل میگردد. بنابراین بررسی و کنترل ظرفیت باربری در حالت جدید (اضافه بار) بایستی توسط مهندس محاسب صورت پذیرد و نهایتاً توسط مهندس ناظر برگه تاییدیه استحکام بنا صادر گردد.

    • مهندس محاسب صاحب صلاحیت طراحی و نظارت با انجام مطالعات کارشناسی وضع موجود وضعیت سازه ازنظر باربری ثقلی و جانبی بر اساس آخرین آیین‌نامه‌ها ملاک عمل ارزیابی نموده و استحکام یا عدم استحکام آن را گواهی نماید.

    • پس از بازدید اولیه مهندس ناظر از پروژه، در صورت صلاحدید و تشخیص مهندس ناظر به مقاوم سازی، ارائه طرح مقاوم سازی توسط شرکتهای ذیصلاح قبل از صدور برگه استحکام بنا الزامیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما خدمات ساخت و ساز تضمینی را ارائه می دهیم.

طراحی و تهیه نقشه های ۴ رشته  معماری، عمران، برق، مکانیک.