تماس با ما : 09124022401 - 02146020421

بنیان گستران آفاق

ایمیل : info[@]bonyangostaran.ir

ساعت کاری : 9 تا 18

شش مرحله طراحی و ساخت ساختمان

مدیریت طرح و پروژه طراحی و ساخت ساختمان

طراحی و ساخت ساختمان – مدیر پروژه که ساخت و ساز یک ساختمان را برای کارفرما، مالک ساختمان هدایت می کند. از تحقق قوانین هنر دنباله ای مشخص از مراحل پیروی می کند که کیفیت کار نهایی را به حداکثر می رساند. بنابراین، اغلب معمار، طراح یک ساختمان است. که مدیریت پروژه را نیز ارائه می‌کند. و بر تمامی مراحل یک طراحی معماری، احتمالاً با همکاری یک دفتر طراحی، فنی، اقتصاددان یا سایر شرکا، بسته به ویژگی‌های خاص، نظارت می‌کند.

معمار تنها کسی است که از نظر قانونی قادر به انجام مأموریت طراحی است. که منجر به درخواست مجوز ساختمان برای ساختمان‌هایی فراتر از آستانه‌های تعیین نموده توسط قانون میشود. اگرچه میتوان مأموریت‌هایی را که نیازی به مداخله معمار ندارد. به متخصصان دیگر سپرد. اما معمار برای انجام تمام مأموریت‌ها، از طراحی تا ساخت و پذیرش، واجد شرایط ترین است.

مراحل زیر نشان دهنده یک مورد کلی است. با این وجود ممکن است بسته به ویژگی های فردی هر پروژه و مشارکت مدیر پروژه کمی متفاوت باشد.

شش مرحله طراحی و ساخت آپارتمان

6 مرحله طراحی و ساخت آپارتمان

1. امکان سنجی پروژه معماری و مجوز

  • ملاقات با یک معمار

در اولین تماس، کارفرما انتظارات خود را از معمار بیان می کند که به او کمک می کند. تا نیازها و برنامه خود را برای انجام پروژه معماری خود در بهترین شرایط مشخص کند. معمار شرایط مربوط به زمین، ساخت و ساز و عملکرد ساختمان، هرگونه تخصص اضافی را که قرار است قرارداد شود. و همچنین مراحل اداری مورد نیاز را به کارفرما اطلاع می دهد. او بودجه مالک پروژه را جویا می شود. و احتمالاً در مورد بسته مالی کمک می کند. معمار تمام خدماتی را که پیشنهاد ارائه می کند. تضمین هایی که ارائه می دهد و هزینه های مربوطه را با توافق با کارفرما شرح می دهد. معمار همچنین می تواند به کارفرما در جستجوی زمین مناسب کمک کند.

سپس معمار خدمات خود را برای اولین ماموریت امکان سنجی و طراحی ارائه می دهد. که تمام درخواست های رسمی، مشترک با مشتری را با هزینه محدود ترکیب می کند. اگر کارفرما شرایط معمار را بپذیرد. معمار، مراحل را در اجرای یک پروژه معماری مقداردهی می‌کند.

مطالعات تشخیصی در مورد کار بر روی یک ساختمان – DIA

معمار نتایج اولین امکان سنجی خود را از ساختمان مورد نظر ارائه می دهد. و اولین طرح را با توجه به پارامترهای مختلف مربوط به زمین، گزینه های ساخت و ساز که موجود است. توسط کارفرما و محدودیت های مالی او تولید می کند. این طرح اولیه امکان تجسم اولیه پروژه درج شده در فضای کار را فراهم می کند. در صورت بازسازی یا نوسازی ساختمان موجود، معمار نیز مطالعه عیب یابی فنی و معماری خود را ارائه می کند. تا اصلاح مورد نظر و کار مورد نیاز را انجام دهد.

جدول مراحل طراحی و ساخت ساختمان

جدول مراحل طراحی و ساخت خانه

معمار همچنین اولین برآورد هزینه گزینه های مختلف را که انتظارات کارفرما را برآورده می کند. مشخص می کند، او احتمالاً می تواند چندین گزینه را پیشنهاد کند. که بر فلان شرایط موجود توسط کارفرما تأکید دارد. به حداقل رساندن هزینه های ساخت و ساز، به حداقل رساندن هزینه ها. استفاده و نگهداری، به حداکثر رساندن طول عمر ساخت و ساز، درج بهینه در محیط طبیعی یا شهری، کیفیت معماری و غیره.

در این مرحله هیچ چیز مشتری را بیشتر متعهد نمی کند.

2. طراحی دقیق ساختمان

  • مطالعات دقیق پروژه – PRO

سپس معمار نقشه های دقیقی را برای تمام سطوح ساختمان(ها)، ارتفاعات، نماها و احتمالاً چشم اندازهای اضافی آماده می کند. که درک خوبی از کل پروژه را تا کوچکترین جزئیات تضمین می کند. بسته به نیازهای خاص هر پروژه، دفاتر طراحی فنی که توسط صاحب پروژه با توصیه معمار انتخاب می شوند. برنامه عملیاتی خود را به طور موازی و با همکاری نزدیک معمار انجام می دهند.

طراحی دقیق ساختمان

برنامه ریزی ساخت و ساز

3. برنامه ریزی ساخت و ساز

  • مطالعات و برنامه های اجرایی – EXE
  • برنامه های اجرایی

هدف از مطالعات اجرا، تحقق فنی پروژه است. نقشه های اجرایی در مقیاس های مناسب، نکات محاسباتی و مشخصات استفاده در سایت امکان اجرای کار توسط پیمانکاران مختلف برای ساخت کل ساختمان را می دهد.

فراتر از نقشه‌های معماری، ممکن است مهندس مجری بالا دست قرارداد به معمار دستور دهد که با کمک تکنسین‌های تخصص‌های مورد نیاز، نقشه‌های اجرایی تفصیلی و برآوردهای کمی را برای قطعه‌های معین، در مأموریتی مکمل مطالعات اجرا، تهیه کند. اما نقشه های معمار به هیچ وجه جایگزین کارگاه فنی، مونتاژ و نقشه های اجرائی در حین ساخت و ساز که همیشه از پیمانکاران دریافت می شود را نمی گیرد.

4. انتخاب شرکت های ساختمانی

  • کمک در قراردادهای کار – ACT

معمار با شرکت هایی که قادر به مداخله هستند مشورت می کند و پیشنهادات پیمانکاران را طبق رویه های کاملاً تعریف نموده تجزیه و تحلیل می کند. مذاکرات را می توان از طرف مالک پروژه انجام داد و می توان تغییراتی را برای تناسب با بودجه ای که تخصیص یافت انجام داد.

تنظیم پرونده مشاوره کسب و کار – DCE

پس از نهایی شدن طرح، معمار پرونده مشاوره تجاری را تنظیم می کند. که تمام مشخصات فنی و اداری هر قطعه پروژه را به تفصیل شرح می دهد. و بودجه مربوطه را تخمین می زند، تا شرکت های درگیر بتوانند پیشنهادات خود را ارائه دهند. همچنین این امکان را فراهم می کند که چارچوب مداخله شرکت ها و روابط آنها با کارفرما و معمار مشخص شود.

معمار به مقام پیمانکاری در انتخاب ارائه دهندگان مختلف خدمات ساختمانی بر اساس معیارهای اتخاذ نموده با مقام پیمانکاری کمک می کند. او می تواند خدمات این یا آن شرکت را بر اساس تجربه گذشته و تضمین های جدی که قبلاً اثبات کرده است، پیشنهاد دهد. پس از انتخاب شرکت ها، معمار قراردادهای واگذار نموده به هر یک از شرکت ها را تنظیم می کند. اینها به صورت قراردادی با مالک پروژه هزینه ها و مهلت هایی را که باید رعایت کنند متعهد می شوند.

5. سایت (فضای کار)

  • بخش اجرای کارها – DET

معمار اجرای سایت را آماده میکند. و مشارکت تخصص های مختلف را برای اطمینان از رعایت قوانین هنر، تعهدات هر یک و اجرای صحیح نقشه ها سازماندهی می کند.

مدیریت سایت

مداخله مدیر پروژه در میدان با شرکت های مختلف برای اطمینان از اجرای مناسب مراحل مختلف ساخت و ساز ساختمان:

مدیر پروژه جلسات سایت را رهبری می کند و صورتجلسات را برای همه طرف های ذینفع تهیه و توزیع می کند. معمار همچنین بر پرداخت به موقع ذینفعان و انجام خدمات مربوطه نظارت دارد.

برگه تایید استحکام و تعهد نظارت چیست
برگه تایید استحکام و تعهد نظارت چیست

برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت سایت ساخت و ساز – OPC

تجزیه و تحلیل وظایف ابتدایی که مطالعات اجرایی و کارها را تشکیل می دهند. توالی آنها و نقاط حساس این سری مداخلات، مأموریت برنامه ریزی را تشکیل می دهد. که مکمل مدیریت پروژه است. هدف از این کار برنامه ریزی دقیق در هم تنیدگی بهینه مداخلات مختلف شرکت ها برای سریع ترین و کم هزینه ترین ساخت و ساز ممکن است.

6. تحویل ساختمان به مشتری

  • کمک به عملیات پذیرش – AOR

معمار تمام کارهای انجامیده و عملکرد خدمات را تا جزئیات نهایی کنترل می کند. وی همچنین مسئول صورت‌ حساب‌های کلی ارائه‌ دهنده خدمات مختلف است. و حساب‌های سایت را تسویه می‌کند.

مالک پروژه باید تأیید کند که مقررات حرارتی سال 2012 از طریق گواهی صادره پس از اتمام کار موجود است. این گواهی که توسط معمار یا یک مهندس حرارتی واجد شرایط با توجه به ویژگی های ساختمان طراحی و ایجاد کرده اند. مطابقت با گواهی مورد ارائه در هنگام درخواست مجوز ساختمان و الزامات نتایج (نیاز زیست اقلیم، مصرف انرژی اولیه، تابستان آسایش) را تضمین می کند.

تحویل ساختمان به مشتری

تایید نهایی و تحویل ساختمان

سپس معمار پرونده کارهای انجام شده را می بندد. و به این ترتیب مطابقت کار را تایید می کند. تا با شرایط قراردادهای ضمانت مطابقت داشته باشد. ممکن است جریمه هایی برای شرکت هایی اعمال شود که از مدت مداخله آنها بیشتر باشد.

پس از تایید کلیه کارها توسط مدیر پروژه و کارفرما، آنها در مورد پذیرش نهایی ساختمان و واگذاری کامل مسئولیت ساختمان(ها) به کارفرما توافق می کنند.

نوشته قبلی

بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر رفتار سازه ای ستونهای CFT

نوشته بعدی

اصول معماری اکولوژیک (بوم شناسی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما خدمات ساخت و ساز تضمینی را ارائه می دهیم.

طراحی و تهیه نقشه های ۴ رشته  معماری، عمران، برق، مکانیک.