فازهای پروژه مهندسی سازه
طراح سازه معمولاً در خدمت طراح عملکردی است. که به طور معمول رهبری در اجرای یک پروژه مهندسی را فراهم می کند. در زمینه مهندسی عمران، او به مهندس حمل و نقل، مهندس هیدرولیک یا مهندس بهداشت با تهیه سازه های مورد نیاز برای اجرای پروژه های آنها کمک می کند. در ساخت و ساز ساختمان، او یکی از همکاران اصلی معمار است. به روشی مشابه، مهندس سازه به مهندسان مکانیک، شیمی یا برق در طراحی ماشینآلات سنگین یا تأسیسات مورد نیاز برای پروژههایشان کمک میکند. او ممکن است تمام تخصص و فعالیت خود را به سمت معماری دریایی یا مهندسی هوانوردی سوق دهد. و در طراحی سازه های کشتی یا هواپیما متخصص شود. از این رو، یک مهندس سازه باید تجربه متنوعی داشته باشد. تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند. مراحل یک پروژه مهندسی سازه در زیر به تفصیل شرح داده شده است.
یک پروژه مهندسی سازه را می توان به سه مرحله تقسیم کردبرنامه ریزی، طراحی و ساخت سازه های بلند مرتبه
1. مرحله برنامه ریزی در یک پروژه مهندسی سازه
مرحله برنامه ریزی شامل در نظر گرفتن الزامات و عوامل مختلفی است که بر چیدمان و ابعاد کلی سازه تأثیر می گذارد. این منجر به انتخاب یک یا شاید چند نوع ساختار جایگزین میشود. که بهترین راه حل کلی را ارائه می دهد. ملاحظات اولیه، عملکرد سازه است. خواه محصور کردن یا خانه سازی، انتقال یا پشتیبانی در فضا باشد. بسیاری از ملاحظات ثانویه نیز دخیل هستند. از جمله عوامل زیبایی شناختی، جامعه شناختی، حقوقی، مالی، اقتصادی، محیطی یا حفاظت از منابع. علاوه بر این، الزامات و محدودیتهای سازهای وجود دارد. که ممکن است بر نوع سازه انتخاب شده تأثیر بگذارد.
2. فاز طراحی
مرحله طراحی شامل ملاحظات دقیق راه حل های جایگزین است. که در مرحله برنامه ریزی تکامل یافته است. این امر منجر به تعیین مناسبترین نسبتها، ابعاد و جزئیات همه گزینههای در نظر میشوند. برای ساخت عناصر و اتصالات سازهای میشود. معمولاً قبل از رسیدن به مرحله طراحی نهایی، بهترین راه حل شناسایی میشوند. و نقشه های ساخت نهایی برای این انتخاب تهیه می شود. گاهی اوقات، انتخاب به ویژگی های اقتصادی و ساختمانی بستگی دارد. که جز با مناقصه رقابتی نمی توان آنها را به طور دقیق ارزیابی کرد. بنابراین برنامه های پیشنهادی نهایی باید برای گزینه های رقابتی آماده شود.
3. فاز ساخت و ساز
مرحله ساخت و ساز شامل تهیه مواد، تجهیزات، پرسنل، ساخت کارگاه اعضا و مجموعه های فرعی است. این همچنین شامل حمل و نقل آنها به محل، ساخت و ساز میدان واقعی و فعالیت های نصب در محل است. در طول این مرحله، البته، ممکن است نیاز به طراحی مجدد باشد. دلایل این طراحی مجدد می تواند مشکلات پیش بینی نشده فونداسیون یا عدم امکان تهیه مواد مشخص یا به هر دلیل دیگری باشد.